ABDEST VE NAMAZLA İLGİLİ SORULAR VE CEVAPLAR

1-Soru: Cünüp olan yıkanmayı geciktirebilir mi?

Cevap: Bazıları yıkanmanın gereksiz olduğunu söylüyor.

Büyüklerimiz cünüp gezmemeye, cünüp iş yapmamaya dikkat ederler “cünüp yapılan işin hayrı yoktur” derlerdi.

Hayırlı insan ve insanlara faydası dokunanların ailelerine bakıldığında analarının abdestsiz süt emzirmediği görülür.

Mimar Sinan abdestsiz işçi çalıştırmamıştır.

İmam-ı Gazali: “Cünüp olan ilk fırsatta yıkanmalıdır. Yoksa hafaza melekleri, yazıcı melekler rahatsız olur.” Demiştir.

Bir hadiste: “melekler cünüp köpek ve resim bulunan eve girmezler.” Buyurulur. (B. H. Kül: 1/131)

Yıkanmanın geciktirilmesi sağlık yönünden zararlıdır.

Cünüp namaz kılamaz, Kabe’yi tavaf edemez, Kur’an elleyemez, okuyamaz, camiye giremez, hayızlı kadın oruç tutamaz.

2-Soru: Ağızda kuruluk kalırsa, gusle mani midir?

Cevap: Ağızda takma diş çıkıyorsa çıkarılır. Yemek artıkları temizlenir. Kuru yer kalırsa, cünüplük gitmez.

Diş dolgusu, diş kaplaması gusle mani değildir. Bu sargı üzerine mesh etmek gibidir yeter ki, kaplama ve dolgudan önce cünüp olunmasın.

Gusülden sonra gelen akıntı abdesti bozar, gusül gerektirmez.

Lens, gusle mani değildir. Çünkü gözün içinin yıkanması gerekmez.

İhtimal olan kadının ve erkeğin yıkanması gerekir. Kadında dışta ıslaklık olmayabilir.

Oje, jöle, boya, kına gibi şeyler altına su geçirmiyor, kuru kalıyorsa, abdestte olmaz, gusülde saç boyası gusle mani değildir. Saç diplerinin yıkanmış olması yeterlidir.

3-Soru: Çorapla abdest alınır mı?

Cevap: Çorabın altına su geçiyor, kuru yer kalmıyorsa, olur. Varis çorabı, kırık çıkıklarda giyilen çorap üzerine mesh edilir.

4-Soru: Abdestsiz çocuk emzirilir mi, yenilir içilir mi?

Cevap: Yıkanma durumu yoksa meme uçları yıkanarak normal abdest alınarak çocuk emzirilir, yenilir içilir.

5-Soru: Kaçak su ile abdest alınır mı?

Cevap: Kaçak suda başkasının hakkı vardır. Haramla ibadet olmaz, kaçak elektrikle Kur’an okunmaz, namaz kılınmaz.

6-Soru: Günah işlemek abdesti bozar mı?

Cevap: Her günah abdesti bozmaz. Mesela içki içmek, kumar oynamak gibi günahlar bozar.

Peygamberimiz (sav) : “Yalan, gıybet, söz taşımak, yalan söylemek, şehvetle harama bakmak, yalan yere yemin, abdestte hayır bırakmaz.” Buyurur. (Ramuz el- E hadis: 279/2)

Çirkin sözden, sövmekten, lanetten, bedduadan, Müslüman kaçınmalıdır. Bunlar İslam ahlakı ile bağdaşmaz. Bu durumlarda da abdest alınsa, iyi olur.

7-Soru: Abdest alırken nelere dikkat edilmelidir?

Cevap: Diş etindeki kanamalarda kan tükürüğün yarısına veya fazlasına ulaşırsa, Hanefilerde abdest bozulur.

Başlamadan niyet ve besmele unutulmamalıdır.

Abdeste namazda acele edilmemelidir.

Burun temizliğinde, ayaklar yıkanırken, sol el kullanılmalıdır.

Su ölçülü kullanılmalıdır.

Abdest alırken mümkünse konuşulmamalı, başkasından yardım alınmamalıdır.

Parmak araları, tırnak dipleri, topuktaki yarıklara su gitmesi kuru yerin kalmamasına dikkat edilmelidir.

Abdesti güzel alırsak, vesveseyi önler, organları onurlandırır, namazda zevk almayı sağlar.

8-Soru: Namazda dikkat edilecek hususlar nelerdir?

Cevap: Kerahet vakitlerine dikkat edilmelidir.

Okuma dıştan olmalı.

Namaz sıkışık abdestle kılınmamalı.

Namazda oraya buraya bakılmamalı.

Etekle örtü ile pantolon ile meşgul olunmamalıdır.

Namaz kılanın önünden geçilmemelidir.

Namaz kılan, başka şeyler düşünmemelidir.

Bayanlar tesettüre dikkat etmelidir.

Secdede ayakların kaldırılması uzun sürerse namaz bozulur.

Namaz geciktirilmemeli, ilk vaktinde kılınmalıdır.

Sünnet namazlar, hatta nafileler asla terk edilmemelidir.

Namaza, emir olunduğu gibi ciddi önem verilmelidir.

Peygamberimiz (sav) şöyle buyurur:

-“Kim namaza dikkat ederse, Allah ona beş büyük ikramda bulunur.

1-Ondan geçim sıkıntısını kaldırır.

2-Kabir azabını kaldırır.

3-Amel defterini sağ tarafından verir.

4-Sıratı kolay geçer.

5-Sorgusuz cennete girer. (Kandevi, Müslüman Şahsiyeti: 265)

 

9-Soru: Tespih duası bid’at mıdır?

Cevap: Hayır. Peygamberimiz çekmiş ve tavsiye etmiştir.

Duaya âmin denir mi? Denir “Âmin” kabul et manasına gelir Fatiha’dan sonra “âmin” demek de sünnettir.

Namazların farzları ile sünnetleri arasında zaruret yoksa konuşulmaz. Mekruhtur namazın sevabını giderir.

10-Soru: Ezan duası bid’at mıdır?

Cevap: Ezan duası yapılmasını Peygamberimiz istemiştir. Camide de başkalarının öğrenmesi için yüksek sesle yapılabilir. (Fetevay-ı Hindiyye: 5/318)

11-Soru: Bilerek namaz kazaya bırakılır mı?

Cevap: Namazı kılma fırsatı varken kılmamak günahtır. Mazeret olmadan namaz vaktinde kılınır, kazaya bırakılmaz.

Namazı kazaya bırakanın, namazı kaza etmeden tövbe etmesi gerekir.

12-Soru: Namaza izin verilmeyen yerde çalışılır mı?

Cevap: Önce namaza izin vermemek, büyük günahtır. Veballi bir iştir.

Böyle bir yerde çalışan namaz kılma isteğini yetkiliye iletmek durumundadır.

İzin verilmezse, ailenin geçimi için çalışma zorunda ise, Allah ona yeni bir rızk kapısı açıncaya kadar orada çalışır. Bu arada yeni bir iş aramakla meşgul olur.

İhtiyacı olmayanın ibadete izin verilmeyen yerde çalışması uygun olmaz. Meşru iş yapmak, meşru yerde çalışmakla rızık helal olur.

13-Soru: Birinci İkinci rekâtlarda okunan sureler üçüncü ve dördüncü rekâtlarda da aynen okunabilir mi?

Cevap: Her re’kat müstakil kabul edildiğinden ilk rekâtlarda okunan sureler, son rekâtlarda da aynen okunabilir.

Namazda en iyi ve doğru bilinen sureler okunur. Ama bilen birinin başka sureler okuması daha iyi olur.

14-Soru: Bilerek abdestsiz namaz kılan ve namazı başkası için kılanın durumu ne olur?

Cevap: Kasıt ve inkâr, alay olmadıkça dinden çıkmaz ama büyük günahtır. Sonra tövbe edilerek o namaz iade edilir.

Riya ve gösteriş için namaz kılan şirke girer.

15-Soru: Namazda Huşu nasıl elde edilir?

Cevap: Bu soruyu Nakşi Bendi’ye sormuşlar şöyle demiş:

-“Helal lokma.

-Abdesti güzel alma.

-İlk tekbiri alırken kendini huzurda bilme.

-Namazdaki hali namaz dışına taşımakla” demiş.

16-Soru: Namaza başlarken hem kazaya hem de vaktin sünnetine niyet yapılabilir mi?

Cevap: Namazlar ayrıdır. Niyetleri de ayrıdır. Aynı anda iki namaz birden kılınmış olmaz. (Fetevay-ı Hindiyye: 1/125)

17-Soru: Namazda birinci oturuşta salli, barik okuyan veya ikindi, yatsı sünnetince okumayan sehiv secde yapar mı?

Cevap: Sehiv secde yapar, namazı böyle tamamlamış olur.

Farzlarda da salli barik okuyan sehiv secdesi yapar. Çünkü farzı geciktirmiş olur.

Farzların son iki rekâtında da sure okuyan farzı geciktirdiği için sehiv secdesi yapar.

Başta ve selamdan sonra estağfurullah denirse, namazdaki bilmediğimiz hatalar için af dilenmiş olur.

18-Soru: Namaz kılmadan ölenin namazı başkası tarafından kılınabilir mi?

Cevap: Namaz her Müslümana farzdır, bizzat kendisi tarafından kılınması gerekir. Bir başkası tarafından kılınamaz.

19-Soru: Vesvesesiz namaz nasıl kılınır?

Cevap: Önce helal lokma şarttır. İlk tekbiri alırken dünyayı ve dünya işlerini bırakıp, Cenab-ı Allah’ın huzurunda olduğunu bilmek ve Allah görüyormuş gibi namaz kılmak.

Namazda ne okuduğunu, hangi rekâtı kıldığını biliyorsa, okuduğunun anlamını düşünmek, başta abdesti güzel almakla vesvese giderilebilir.

Allah Kuran’da: “Vesvese şeytandandır, ona itibar etmeyin” buyuruyor.

20-Soru: Ana bana namaz kılmayan evladından sorumlu mudur?

Cevap: Ana baba evladı küçükken namazı öğretmek ve vakti gelince kıldırmakla sorumludur.

Allah: “Namazı emret” (Taha: 132).  “Çocuklarınızı cehennem ateşinden koruyun” (Tahrim: 6) diye emrediyor.

Ana baba küçükken görevini yapmış, çocuk büyüyünce kılmazsa. Ana baba sorumlu olmaz.

21-Soru: Namazı düşüren özrüler nelerdir?

Cevap: Bayanın adetli, nifaslı olması.

-Akıl hastası olmak.

-Beş vakti aşan baygınlık.

-İslam’a yeni girenin önceki namazları.

-Kendini bilmeyen ihtiyarın ve hastanın namazı.

-Buluğ çağına gelmeyenin namazı sorulmaz.

22Soru: Namaz kılan herhangi bir işaret verebilir mi?

Cevap: Namaz kılan öksürerek, okuyuşunu yükselterek gözle, kaşla işaret anlamına gelen herhangi bir harekette bulunamaz.

Bir ayet veya sure özel olarak karşıdaki birine okunursa, namaz bozulur. Mesela; inanmayana cevap olsun diye ihlas suresini okumak gibi.

Arka tarafta namaz kılan esnafın müşteri gelince, buradayım anlamında öksürmesi, namazı bozar.

23-Soru: Alkole tuz dökülüp içilebilir ve o hali ile namaz kılabilir mi?

Cevap: Alkole tuz ve herhangi bir şey karıştırılması, onun necisliğini gidermez ve onu helalleştirmez.

Alkol alınan ve alkol üretilen bir yerde namaz kılınır. Temiz olması şartı ile.

24-Soru: Zevk almıyorum diye namaz terk edilir mi?

Cevap: Namaz zevk almak için kılınmaz. İslam’ın şartı ve Cenab-ı Allah’ın emri olduğu için kılınır. Müslümanım diyen herkesin vazifesidir.

Eğer namaz kılan huzur bulmuyorsa, engelleri ortadan kaldırması lazım. Evvela günahları terk etmeli, yediğine içtiğine dikkat etmeli, gözüne, kulağına, diline sahip olmalıdır. Bak o zaman kılınacak namaz, nasıl beklenir.

25-Soru: Üç vaktin farzları, ilk iki rekât neden sesli okunur?

Cevap: Sabahın farzı, akşamın ilk iki rekâtı ve yatsının farzının ilk iki rekâtında cemaatle kılarken sesli okumak vaciptir.

Öğle, ikindinin farzlarında da içten okumak vaciptir.

Başta peygamberimiz hepsini sesli okurdu. Müşrikler dinler, ayetlerle alay ederdi. Bu da Müslümanları rahatsız ediyordu. İsra suresinin 110. Ayeti nazil olduktan sonra Allah Resulü gündüz içten, gece dıştan okumaya başladı.

26-Soru: Son oturuşta işaret parmağı neden kalkar?

Cevap: Ettehıyyatü okunurken “lailahe” derken parmak kaldırılır. “İllallah” derken indirilir. Bu sünnettir.

Parmağın kaldırılması başka ilahların inkârı indirilmesi de Allah’ın tek varlığına işarettir.

27-Soru: Camide nelere dikkat edilmelidir?

Cevap: Cami Allah’ın evi kabul edilir. Onun için cami adabına uyulmalıdır. Mesela;

-Cami avlusu camiye dâhildir. Yerin altı da cami üstü de camidir.

-Sağ ayakla girilir sol ayakla çıkılır.

-Kirli elbise, kokan ağızla camiye gelinmez.

-Camide lüzumsuz konuşulmaz.

-Cünüp abdestsiz camiye girilmez.

-Vakit müsait ise mescit namazı kılınır.

-Uyunmaz zikredilir, Kur’an okunur.

28-Soru: Kaza namazı borcu olan sünnet, nafile kılamaz mı?

Cevap: Kaza namazı borcu olan, bu kendi hatasıdır. Borç ödeyeyim derken Peygamber (as) ın sünneti terk edilmez. Hatta nafile namazlar bile terk edilmez.

Sünnetlerin yerine getirilmesi dini emirdir. Farz namazlar eksik gelirse, sünnet ve nafilelerle tamamlanacaktır.

Farzlar bizim kurtuluşumuz için yeterli değildir.

Peygamberimizi devre dışı bırakma, unutturma oyunlarına dikkat edilmelidir.

Kuran’da: “Peygambere uyun ki, amelleriniz boşa gitmesin” buyurulur. (Muhammed: 33)

29-Soru: Namaz kılmayan veya oruç tutmayan diğerini yapabilir mi?

Cevap: Yapabilir çünkü namaz ayrı oruç ayrıdır.

30-Soru: Kadınla erkeğin namazı arasında ne farklar vardır?

Cevap:

1-Tekbir alırken.

2-Kadın ezan kamet okumaz.

3-Rükûda.

4-Elleri bağlamada.

5-Secdede.

6-Oturuşta.

7-Kadın kıyamda ayakları birleştirir.

8-Kadın imam olmaz.

9-Cuma, bayram, cenaze namazından sorumlu değildir.

 


Bu yazıyı 2.821 kişi okudu.

1 Yorum

  1. Selamın aleküm ben her namazda selam verince 3 kere estağfurullah diyorum ondan sonra “Allâhumme entesselâmu ve minkesselâm tebêrakte yâ zel celâli vel ikrâm.” duası okunur. olurmu birde selam sonra eli yüze sürmek sünnetmidir

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here