Faiz niçin haramdır?
     Faiz Kur’an’da kesin olarak yasaklanmıştır. (Bak:Bakara:275-276-278+Ali İmran:30+Nisa:161+Rum:39).
Peygamber (as)’da faiz alıp vermeyi büyük günahlardan saymıştır.
İcma ve kıyas yolu ile de faiz haramdır. Bu şekilde hakkında nas bulunan bir konuda içtihat ve fetva caiz olmaz. Yani Allah’a, peygambere mezhep imamlarına ters düşülmez. Haramı helal saymak olur. Zarar etmeyelim demek ahreti unutmak olur.
Faizin helal olan yönü ve miktarı yoktur. Enflasyon gibi dar’ul-harp gibi şeyler bahane olmamalıdır.
Eğer zamana ve şartlara göre değişseydi Allah ve Rasulü ona göre açık kapı bırakırdı.
Miras malında bile faiz varsa aklamak gerekir.
Faiz, zengini zengin, fakiri daha da fakir eden sömürü düzenidir. İnsanlar arasında dayanışmayı, yardımlaşmayı bitiren, insanı insana düşman eden bir olaydır.

Enflasyon oranında faiz helal olur mu?
      Faiz, fazlalık demektir. Peygamberimiz Hz. Bilal’in iki ölçek hurmayı bir ölçek hurma ile takas ettiğini duyunca fazlalığı faiz saymıştır.
Faizli muamele temelden geçersizdir.
Faiz yedi büyük günahtan biridir. Peygamber (as)’’faizin her çeşidi ayağımın altındadır’’ buyurmuştur.
Böyle kesin bir yasağa karşı kılıf aramak, haram yemek için bahane uydurmak olur.
Kesin yasak tartışılmaz, görüş beyan edilmez, fetva verilmez, Allah’ın hükmünün üzerine hüküm konmaz.

Finans kurumu ile banka aynı değil mi?
     Finans kurumları, istemeyenler faize bulaşmasın düşüncesi ile bankaya alternatif olarak kurulmuştur.
Finans kurumu başta pazarlık etmez. Verdiği faiz değil kârdır. Banka kâr verir, finans kurumu ise kâr zarar ortaklığında çalıştırılan paranın masraflar çıkarıldıktan sonra paylaşımıdır. Zarar da edebilir az da verebilir Bankanın vereceği başta bellidir.
Finans kurumu, faizle para satmaz. Finans kurumunda belirsizlik vardır. Risk vardır.
Bu günkü işleyişi tam islamı değildir. İlerde eksiklikleri giderilirse, daha uygun olacaktır.

Faiz hangi elle yenir?
     Faiz geliri besmele çekmeden sol elle yenirse günah olmaz demişler.
Faize zaten besmele çekilmez. O ne sağ elle ne de sol elle yenir. Sol elle yemek besmele çekmemek faizi helal kılmaz. Faizin yenmeyeceğini düşündürmemek için nasıl yenir tartışmasını devreye sokuyorlar. Yedirmenin yolarını arıyorlar.

Nemalar faiz sayılır mı?
      Ana para kişinin kendi malıdır. Eğer isteğe bağlı bir akit ise nema faiz olur. İstemeyerek kesildi ise faiz olmaz.
Zorla kesilen paranın dışında alınan miktar içine sinmediyse ihtiyaç sahiplerine veya bir hayır kurumuna verilir
Durumu pek iyi olmayan o parayı vergilere yatırıp rahatlayabilir.
Faiz sözleşmesi yapılmadıysa helaldir. Paranın değer kaybının telafisidir.

Bir arkadaşımdan borç almıştım, faizini istiyor ne yapayım?
     Faizi almak ta vermek gibi haram kılınmıştır. Eğer borç alırken enflasyon oranında zararını karşılarım veya enflasyon oranında zarımı alırım gibi bir konuşma yapıldıysa, o miktar verilir. Mağduriyet giderilmiş olur. Faiz istenirse o tefeciliğe girer.

Babam faiz yiyor, uyarıyorum sen işine bak hakkımı helal etmem diyor ne yapayım?
      Üzerimizde iyiliği emretmek kötülükten sakındırmak görevi var. Tabi ki uyarılacak. O zaman ‘’Sen kendi işine bak denmemelidir’’
Allah’ın hakkı babanın hakkının önünde gelir. ‘’Hakkımı helal etmem’’ dese de Allah’ın hakkı çiğnenmez. Kırmadan uyarı yapılır.

Faiz yemeyen biri bankadan aldığı faizi bana burs olarak veriyor, öğrenci olarak alabilir miyim?
     Eğer okuman için o paraya ihtiyacın varsa alır, zorunlu giderlerde harcayabilirsin .Onun günahı bankadan faiz alana aittir.
Böyle biri ben faizini almıyorum, yemiyorum, bana günah olmaz diyemez. Bankaya yatırmak günahtır. Banka o parayı faizde kullandığı için faizi bankada bırakmak 2. Günahtır. Banka o para ile kim bilir kimlerin canını yakmaktadır.
Banka sistemi güçlendirilirse bunun vebali olur.

Devletin bankası faizden maaş ödüyor, faizle para yatırmak neden günah olsun?
     Bankadan maaş alan faize bulaşmaz. Çünkü verilen hizmetin karşılığıdır. Emekli içinde de devletle anlaşmadır. O çalışırken ondan kesilen paradır.
Diyelim ki bir tefeci evinde iş yaptırdığı birine ödediği ücret faiz olur mu?
Usta emeğinin karşılığını almış olur.
Elde olmayan sebeplerden dolayı aracı bankadan alınan maaş faiz olmaz. Maaş bankada bekletilmezse hiçbir sakınca yoktur. Bankadan başka alma yolu yoktur. Banka maaş alanın tercihi de değildir.

Bankadan eline faiz geçen ne yapmalıdır?
      Bankada emekli için gün tayini oluyor. Bu isteğe bağlı değil gecikmeden dolayı fazlalık faiz olmaz. Yeter ki gününde çekilmiş olsun
Eline faiz geçen kimse pişman olursa, faiz miktarını ihtiyaç sahiplerine, hayır kurumlarına verebilir. Yalnız bu insanı tam temize çıkarmaz. Kirlenen bir şey yıkansa, eskisi gibi olur mu?
Faizden kurtulup tevbe edeni Allah affeder.

Faizcinin ikramı yenir mi?
     Faizi, faizciyi terk Allah’ın emri, faizden faydalanılmaz. İkram olsa alınmaz, davetine gidilmez.
Faiz çok az karışıyor veya şüphe varsa o zaman mecburen gidilmiş olsa bir miktar alınsa:’’ya Rabbi helalinden yemişimdir inşallah’’ denir.
Bile bile haram olan bir şey yenirse insan kirlenir.
Böyle durumlarda fitne çıkarmamaya dikkat edilir.

Bankanın verdiği promosyon helal mi?
     Maaşlarını kendisinden alana ve kurumuna para veya hediye olarak promosyon veriyor ki müşteri kazansın.
Bu promosyonun bazıları alınıp ihtiyaç sahiplerine verilmesi gerektiğini söylüyor. Çünkü sizin paranızın faizinin bir kısmındandır diyor.
Bazıları da bu bize ikramdır. Bizim arzumuzla maaşımız verilmiyor. Bankayı devlet belirliyor diyor.
Takva sahibi birinci görüşe göre hareket ederse daha uygun olur. Şüphe, insanın vicdanını her zaman rahatsız eder.


Bu yazıyı 980 kişi okudu.

Araştırmacı Yazar
Mustafa ÖSELMİŞ