Hac ibadeti

Hac hem mal, hem bedenle yapılan bir ibadettir. Hac, yüce çağrıya icabettir, çağrılmadan kimse gidemez. Haccın birçok yönleri vardır. Zevk için başka ülkelere gitmeye benzemez. İnsan üzerinde derin izler bırakır.

Hacca helal para ile gidilir, borçlar ödenir, haklar helallaşılır, günahlara pişmanlık duyulur ve tevbe edilir, dargınlar barışır, emanetler sahiplerine verilir. Bunlar yapılmazsa, hazır olarak gidilmezse, hac insanı temizlemez.

Hacca engel olan şeyler vardır: Esaret, hapis, borçlu olmak, yol emniyetinin olmaması, hastalık, gebelik kadının mahreminin bulunmaması gibi. Dünya işi çocukların düğünü gibi şeyler engel değildir.

Daha gencim, hacılığımı koruyamam gibi mazeret uydurup haccı geciktirmek doğru değildir.Çünkü gitmeye mani bir durum olabilir.Bu konuda şeytanın vesveselerine itibar etmemek gerekir.

Osmanlı padişahlarını örnek verenler oluyor.O zaman yol 6 ay sürmektedir.Millet başıboş kalmasın diye Şüyhül İslamlar izin vermemiş, onlarda vekil göndermiştir.

Haccın mevsimi vardır.Diğer aylar ve zamanlarda yapılamaz.(Bakara:197)Umre yılın her ayın da ve gününde yapılabilir.

Hac kadınlara, erkeğe farzdır.Şartlar uygunsa ikisinde hacca gitmesi gerekir.Yoksa vebal vardır.Konya’ya Efes’e gitmekle Hacılık, yarım hacılık olmaz.Buralara  turistik gezi yapılır.Haccı döviz kaybı olarak görmek tamamen kasıtlı bir davranıştır.

Hac, müslümana ömründe bir defa farzdır.Birden fazla olanlar nafiledir.Hele o yüzden birinin farz borcunun ödenmesi engellendiyse  bu hak, ödenir cinsten değildir.

Nafile hac mı umremi üstündür sadakamı diye hocama sordular. Tabiî ki sadaka dedi. Nafile hac ve umrenin sadece sana  faydası olur, sadakanın ise hem sana  hem ihtiyaç sahibine faydası olur demişti.

Hacca giden herkes af olunur, diye bir düşünce var. Bu yanlış kişinin niyetine göre insan üç defterden birine yazılır: ya seyyah defterine,  ya tüccar defterine, yada hacı defterine yazılır.

Kurban konusunda tereddütler oluyor. Hacdaki kesilen kurban, hac nasip eden Allah’a şükür kurbanıdır.

Türkiye’de kesilen kurban, vacip olan zenginlik kurbanıdır.

Hac dönüşü işi gücü, ticareti bırakmak samimi Müslüman işi değildir. İslam da çalışmak el emeğiyle geçinmek ve insanlara faydalı olmak esastır.

Hacca gidemeyen üzülmemelidir.Hac niyeti taşır hac sevabı olan işler yaparsa, oda hac sevabı alır: Mesela;

–          Allah’ın adını, dinini tebliğ

–          Cumaya erkek gitmekte, eşini cumaya hazırlamakta

–          Kur-an’da hadislerde bildirilen sevaplı işler işlemekte

–          Hac niyeti taşımakta  ve haç hazırlığı yapmakta, hac sevabı vardır.

–          Kuşluk namazı nafile hac ve umre sevabına denktir.

Hac öncesi hayattan çok hac sonrası hayat çok önemlidir.

–          Hacı adını, adına eklemek öğle yazmak, yazdırmak ve öyle anılmasını istemek yanlıştır.

–          Hac bizi değiştirmediyse, arındırmadıysa hayra alamet değildir.

–          Bazılarında iç şöyle dursun, ahlak şöyle dursun, kıyafette bile değişiklik olmuyor.

–          Alkol katkılı içecekleri bırakamıyor.

–          Müstehcen gazeteleri  okumaktan zevk alıyor.

–          Hacı adı ile anılırken Allah’ın diğer buyruklarına yanaşamıyor.

–          Hacda şeytan taşlıyor, içindeki şeytanı kovamıyor

–          Kahve de kağıt oynarken, okunan ezanın davetine icabet edemiyor… Bu nasıl hacılık?

Cuma suresinin son ayetlerinin nazmaza çevrilişi şöyledir:

İnsan hacı olur mu hacca gitmeyle,

Eşek derviş olur mu Kabe’ye taş çekmekle!


Bu yazıyı 273 kişi okudu.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here